digitaleschool.be: Ga terug naar de beginpagina. eInfo: contactinformatie, doelstellingen van digitaleschool.be en de lessen alsook mijn CV. eWorkz: Online werkboek waar leerlingen individueel of in groep onderzoeksopdrachten kunnen uitvoeren. Je kan vragen stellen aan digitaleschool.be en aanvullingen maken op elkaars onderzoek. Dit is een encyclopedie van en voor leerlingen. eTools: Hier kan je allerlei hulpprogramma's downloaden die je nodig hebt om pdf, zip en andere bestanden te openen met Acrobat Reader, Winzip, ... eNieuws: actualiteit, heet van de naald en nieuwsjes over digitaleschool.be zijn hier te vinden. eLogin: Hier kunt U zich aanmelden.
eKlas: Oefen taal, rekenen, meten en muziek; Zoek informatie over WeRo en godsdienst op in een themalijst. eKopie: Druk lesfiches en werkbundels af over taal, wiskunde, WeRo en 'ICT-toepassingen in klas' uit ons virtueel kopiŽerlokaal. eZoek: De zoekmachine die alles binnen digitaleschool.be opsnort en en verzameling zoekrobots voor leerlingen. ePartners: Maak kennis met de partners van digitaleschool.be.
U bent een niet ingelogde bezoeker
 

1 eWorkz thema

  Handleiding
Terug

Uitwisselingsproject Texel - Waddeneiland
Met de derde graad van de Basisschool Sint-Antonius Eeklo (B)(www.sintantonius.be) en de scholen J.P. Thijsseschool Den Burg (NL) en School Durperhonk De Cocksdorp (NL)hebben we een uitwisselingsproject.
Hier het eerste luik van het uitwisselingsproject.
Hieronder de opdrachten.

Sfeerbeelden en bedenkingen en een verslag van ons project kan je vinden op:

http://www.sint-antonius.be/projecten/projecten.htm



(laatst bijgewerkt: 20-10-2005)
 

Onderwerp is afgewerkt. 2004 Durperhonk vertelt   van:  obs Durperhonk - obs Durperhonk 6/7/8
Opdracht: Vertel de Sint Antoniusschool iets over onze school en waar wij de hele dag mee bezig zijn.
 
 



(laatst bijgewerkt: 21-10-2005)

Onderwerp is afgewerkt. 2004 Durperhonk vertelt antwoorden   van:  ictklas - ict
Opdracht: Lees de fiche Durperhonk vertelt en geef de antwoorden op de vragen.
 
 



(laatst bijgewerkt: 21-10-2005)

Onderwerp is afgewerkt. 2004 Verwachting van de school Basisschool Sint - Antonius Eeklo   van:  ictklas - ict
Opdracht: -Wat wil je weten over de andere school ?
Schrijf hieronder een duidelijke vraag die niet met ja of neen te beantwoorden is. Let ook op dat je de vraag zelf kan beantwoorden als ze deze stellen over jouw school!

-Waarom moeten de meisjes en jongens uit Texel zeker op bezoek komen naar onze school ?
-Welke dingen zouden ze zeker eens moeten meemaken (en waarom) ?

-Wat denk je te zien als wij naar Texel gaan ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 21-10-2005)

Onderwerp is afgewerkt. 2004 Voorstelling van de school Basisschool Sint - Antonius Eeklo   van:  ictklas - ict
Opdracht: De officiŽle voorstelling van de school kan je in het lang en breed lezen op de website www.sintantonius.be.

Schijf hieronder wat jij zo bijzonder vind aan de school.
Verdeel dit in volgende onderdelen:

-Wat is de kleuterklas en hoe zit het met de lagere school.
-Welke vakken krijg je en welke vind je het leukst. Geef ook de reden!
-Wanneer heb je les, speeltijd, gym, ... Let op dat je geen gortdroge lesrooster geeft, maar een boeiend weekoverzicht!
-Hoe ziet de school er uit. Wat vind je goed en wat zou je liever anders zien. Geef hierbij ook een reden.
 
 



(laatst bijgewerkt: 21-10-2005)

Onderwerp is afgewerkt. 2004 Voostelling van de omgeving Basisschool Sint - Antonius Eeklo   van:  ictklas - ict
Opdracht: Onze omgeving is voor ons vanzelfsprekend. Als we op reis gaan of een uitstap doen, merken we dat landschap vlug verandert.
Geef een beschrijving van je onze leefomgeving. Illustreer met een tweetal sprekende foto's. Hieronder enkele hulpjes:

-Waar leven we ergens als je een kaart van BelgiŽ bekijkt ? Noteer ook de correcte aardrijkskundige namen.
-Hoe ziet het landschap er uit ? Denk hierbij aan natuurlijke elementen en wat de mens er gebouwd, veranderd heeft. Geef een situering van de nabije steden en beschrijf kort wat daar bijzonder is.
 
 



(laatst bijgewerkt: 21-10-2005)

Onderwerp is afgewerkt. 2005-2006 De Scholen   van:  digitaleschool - admin
Opdracht: Ons project gaat verder ... Wad'n Eiland II
De partnerscholen zijn:

Basisschool Sint-Antonius (B) www.sintantonius.be
OBS Durperhonk (NL) www.durperhonk.nl
De Daalderschool (NL) www.daalderschool.nl

Voor een eerste kennismaking kan je eens neuzen op de websites.

De titel van ons project is bekend :
Wad'n Avontuur !

Bekijk de opdrachten bij Wad'n Avontuur.
 
 



(laatst bijgewerkt: 21-01-2006)

Onderwerp is afgewerkt. Aan Tafel ! . . . (snavels)   van:  ictklas - ict
Opdracht: Op de Waddeneilanden stikt het van de vogels. Wanneer het eb wordt komen ze met duizenden aangevlogen.
Ze komen naar de bodem van de Waddenzee hun eten zoeken. Jammer voor de vogels laten hun prooien zich niet zo maar vangen.
-Zoek 3 vogels die een verschillende snavelvorm hebben. Zoek uit wat deze dieren eten.
-beschrijf telkens waarom die snavelvorm handig is voor die vogel.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2005)

Onderwerp is afgewerkt. De grote verdwijntruc 2   van:  ictklas - ict
Opdracht: Aangezien zeehonden zeer vlug kunnen zwemmen en zeer beweeglijk zijn is je camoufleren misschien een betere manier.
-Zoek een paar foto's van schollen en print deze uit. Leg deze op verschillende soorten ondergrond. Wat stel je vast ?
-Wat is je besluit ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 30-04-2004)

Onderwerp is afgewerkt. Eb en vloed   van:  ictklas - ict
Opdracht: Weet je wat eb is ? En wat vloed is ? Het zijn twee woorden die bij de zee horen.
-Zoek ze op en leg ook met je eigen woorden uit wat eb en vloed is.
-In de Waddenzee draait alles om eb en vloed. Zoek in een getijdentabel om de hoeveel uur deze elkaar afwisselen. Welke dieren gaan bij eb hun voedsel vinden in de Waddenzee en welke bij vloed. Geef hierbij wat uitleg.
 
 



(laatst bijgewerkt: 30-04-2004)

Onderwerp is afgewerkt. Een droomhuis (opdracht voor ter plaatse)   van:  ictklas - ict
Opdracht: Als de Waddenzee even "land" is (bij eb) komen er na een tijdje een hele hoop "blubberende putjes" te voorschijn. Na een tijd, als het water helemaal verdwenen is, zie je een hele hoop hoopjes liggen.
 
 



(laatst bijgewerkt: 28-06-2004)

Onderwerp is afgewerkt. Een wandelend eiland   van:  ictklas - ict
Opdracht: Stel je eens voor dat je huis elke dag een beetje verandert van plaats. Dat kan niet ? Misschien wel als je op de Waddeneilanden woont, of toch niet ?
-Waddeneilanden zijn door de natuur gemaakt. De vloedstroom brengt heel wat zand mee uit de Noordzee. Bij eb blijft er heel wat van dat zand achter. Op die manier ontstaan zandbanken. Als de zandbanken groter en groter worden ontstaan er kleine duintjes. Ook de wind doet zijn werk. Die blaast het zand op hopen bij elkaar. Als er dan kleine plantjes beginnen te groeien begint het wel al op een klein eilandje te lijken.
-Nu je weet hoe de eilandjes gevormd worden kan je ook achterhalen hoe het komt dat de eilandjes zich verplaatsen. Leg je theorie hier uit.

Kopieer en plak de onderstaande link in een nieuw browservenster en ga na of je theorie kan kloppen.
http://beeldbank.schooltv.nl/hi/index.jsp?povo=po#u=1250,q=wadden
 
 



(laatst bijgewerkt: 11-05-2004)

Onderwerp is afgewerkt. Kokkels   van:  ictklas - ict
Opdracht: Kokkelschelpen vind je overal op het wad. Dit komt omdat kokkels een echte delicatessen zijn, en dit niet alleen voor de mens.
-Zoek uit welke vijanden de kokkel heeft.
-Zoek uit hoe elk van die vijanden de schelp van de kokkel openbreken.
-Hoe de kokkel zich beschermt tegen zijn vijanden.
-Zet een foto van een kokkel bij fig.1
 
 



(laatst bijgewerkt: 30-04-2004)

Onderwerp is afgewerkt. Kwelder ... watblieft ? ? ?   van:  ictklas - ict
Opdracht: -Zoek op wat "kwelder" betekent.
-Zoek twee soorten plantjes die het goed doen in de kwelder.
-Leg ook uit waarom deze planten precies hier groeien.
-Waarom zijn kwelderplanten zo belangrijk voor de kwelder ?
-Waarom vind je geen paardebloemen of madeliefjes in de kwelder ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 30-04-2004)

Onderwerp is afgewerkt. Nederland groeit !   van:  ictklas - ict
Opdracht: Open een nieuw browservenster en bekijk onderstaande link.
Leg nu met je eigen woorden uit wat we met de titel bedoelen.
Leg ook uit wat hiervan de risico's zijn.
Geef mogelijke oplossingen om je hiertegen te beschermen en vergeet het woordje uitleg niet.

http://beeldbank.schooltv.nl/hi/index.jsp?povo=po#u=1258,q=wadden
 
 



(laatst bijgewerkt: 30-04-2004)

Onderwerp is afgewerkt. Nooit met vakantie !   van:  digitaleschool - admin
Opdracht: De waddeneilanden zijn nooit met vakantie. Ze veranderen voortdurend. Lees het stukje "Een wandelend eiland" en voer dan onderstaande opdracht uit.
-Zoek op een kaartje waar Rottumeroog ligt. Zet het kaartje bij fig. 1 en zeg ook waar je het kaartje gevonden hebt.
-Als je weet dat de laatste 100 jaar het eiland 3km is opgeschoven reken dan even uit hoever het eiland opschoof sinds jullie geboren zijn. Geef de ganse uitleg hieronder.
-Reken uit waar het eiland omstreeks 1600 lag en kijk op de kaart. Wat ligt daar nu ? (in de veronderstelling dat het opschuiven altijd ongeveer even snel gaat)
-Juist: er wordt op die plaats momenteel een nieuw eiland gevormd. Geef de naam.
-Zoek nu uit waarom er niemand woont op Rottummeroog en op de andere eilanden wel.
 
 



(laatst bijgewerkt: 28-06-2004)

Onderwerp is afgewerkt. Rare zee die Waddenzee ...   van:  ictklas - ict
Opdracht: Tja, ... de Waddezee is een zee natuurlijk, maar dan eentje van een speciaal soort. De helft van de dag is er (bijna) geen water in die zee! Je kan gewoon over de bodem van de zee lopen... of moeten we dan zeggen Wadden-land ?
-Zoek een kaartje van Nedeland en situeer de Waddenzee.
-In de Waddenze liggen vijf bewoonde eilanden, mooi op een rijtje. Zoek hun namen op en schik ze van noord(oost) naar zuid(west).
-Zoek uit hoe de schepen hun weg vinden in de Waddenzee en leg uit.
-Zoek ook uit waarvoor de vuurtoren dan dient en hoe je weet welke vuurtoren op welk eiland staat.
 
 



(laatst bijgewerkt: 30-04-2004)

Onderwerp is afgewerkt. Sporen op het Wad - de alikruik   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek uit wat de alikruik is. Zet bij fig.1 een foto.
-Wat eet de alikruik ?
-Hoe eet de alikruik ?
-Waar leeft de alikruik ?
-Welk spoor laat de alikruik na ? (waaraan zien we dat dit diertje er is?)
 
 



(laatst bijgewerkt: 30-04-2004)

Onderwerp is afgewerkt. Sporen op het Wad - de wadpier   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek uit wat een wadpier is. Zet bij fig.1 een foto.
-Wat eet de wadpier ?
-Hoe eet de wadpier ?
-Waar leeft de wadpier ?
-Welk spoor laat de wadpier na ? (waaraan zien we dat dit diertje er is?)
 
 



(laatst bijgewerkt: 30-04-2004)

Onderwerp is afgewerkt. Sporen op het Wad - het nonnetje   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek uit wat een nonnetje is. Zet bij fig.1 een foto.
-Wat eet het nonnetje ?
-Hoe eet het nonnetje ?
-Waar leeft het nonnetje ?
-Welk spoor laat het nonnetje na ? (waaraan zien we dat dit diertje er is?)
 
 



(laatst bijgewerkt: 30-04-2004)

Onderwerp is afgewerkt. Sporen op het Wad - het slikgarnaaltje   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek uit wat het slikgarnaaltje is. Zet bij fig.1 een foto.
-Wat eet het slikgarnaaltje ?
-Hoe eet het slikgarnaaltje ?
-Waar leeft het slikgarnaaltje ?
-Welk spoor laat het slikgarnaaltje na ? (waaraan zien we dat dit diertje er is?)
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2005)

  Naar het begin van de pagina Afdrukken